Slovníček pojmů GDPR

Vzhledem k tomu, že se blíží uvedení v platnost právního nařízení GDPR, rozhodli jsme se Vám touto cestou poskytnout základní informace, které se Vás od 25. 5. 2018 budou týkat. Články budou mít pouze informativní charakter. Zapracování a konzultace např. s právníky bude na každém klientovi. O technických záležitostech s tímto tématem spojených Vás budeme informovat.

Slovníček pojmů GDPR

OSOBNÍ ÚDAJE:

Co vše spadá do kolonky Osobní údaje?

  • Vše co se dá přiřadit ke konkrétní osobě

  • fotografie, telefonní číslo (pokud se dá přiřadit k určité osobě), číslo bankovního účtu, email, firemní email, IČO, IP adresa, cookies lišta, citlivé údaje (náboženství, zdravotní stav, rasa, sexuální orientace, biometrické údaje, politické vvyznání, členství v odborech)

 

ZPRACOVÁNÍ:

= vše co se dělá s informací o určité osobě

Probíhá na základě 2 možných oprávnění:

  1. zákon Vám povoluje zpracovávat osobní údaje

  2. máte souhlas

Rozdělení:

  • automatizovaně (většina eshopů)

  • poloautomatizovaně

  • ručně

 

SPRÁVCE A ZPRACOVATEL:

  • Správce: subjekt, který stanový účel a prostředky zpracování (u eshopu to jste vy) – jde za Vámi veškerá právní odpovědnost

  • Zpracovatel: zpracovává údaje na základě pověření správce (u eshopu to mohou být: poskytovatelé softwaru, dopravci, marketingové agentury...)

 

POVĚŘENEC:

  • neměl by se eshopů vůbec dotýkat

  • osoba, která bude sledovat, jak nakládáte s osobními údaji a pokud objeví chybu, tak na ní musí upozornit

  • nebude zodpovědný za zpracování osobních údajů

  • u zpracování citlivých údajů (bezpečností agentury, marketingové agentury, monitoring fyzických osob)

 

ZPRACOVATELSKÁ SMLOUVA:

  • smlouva mezi Správcem a Zpracovatelem. Vždy je nutné ji mít.

 

SOUHLAS:

  • být opt – in

  • přiměřený (zpracovávané informace i doba zpracování)

  • dobrovolný

  • obsahovat informace

  • být evidován

Souhlas musí být tam, kde žádný právní předpis nepokrývá účel, proč osobní informace potřebujete. Pokud si budete chtít zjednodušit práci s osobními údaji a dáte na své webové stránky Souhlas, ačkoli právní řád umožňuje zpracovávat osobní údaje, dopouštíte se tak přestupku. Udělení Souhlasu nesmí být podmínkou pro uzavření smlouvy. Nesmí být v Obchodních podmínkách. Musí obsahovat ty samé informace, jako Informační povinnost, ale nad rámec toho musí vynikat, nebýt jako předškrtnuté okénko. Zákazník musí učinit „akci“, aby byl Souhlas brán za právoplatný.

 

KDY JE MOŽNÉ ZPRACOVÁVAT OSOBNÍ ÚDAJE BEZ SOUHLASU:

PLNĚNÍ SMLOUVY:

  • nejčastější důvod, proč zpracovávat osobní údaje v eshopu

  • aby mohla být naplněna smlouva, je potřeba získat řadu osobních údajů (Jméno, Příjmení, telefon, email, adresa...)

OPRÁVNĚNÝ ZÁJEM:

  • předání osobních údajů třetí straně (např. trestní oznámení)

  • jednoduché analýzy fungování webu

  • newsletter (pokud klient už na Vašich sránkách nakoupil a Vy mu budete newsletterem zasílat obdobné, nebo doplňující zboží k produktu, který si u Vás koupil)

ŽIVOTNÍ ZÁJEM:

  • např. při hospitalizování v nemocnici si zdravotnické zařízení projde Vaši kartu s osobními údaji

VEŘEJNÝ ZÁJEM:

  • např. kamerový systém

 

INFORMAČNÍ POVINNOST:

Ačkoli z právního hlediska nebudete potřebovat Souhlas, budete muset každopádné všechny své klienty informovat, že zpracováváte jejich osobní údaje.

Do této povinnosti je potřeba napsat:

  • kdo jste, sídlo, IČ, obchodní rejstřík...

  • za jakým účelem osobní informace zpracováváte

  • jaké osobní informace budete zpracovávat

  • kde a jak je budete uchovávat + po jak dlouhou dobu

  • kdo se k těmto údajům může dostat (zpracovatelé)

  • poučení o právech klienta

  • nesmí být opt in, ale může být na prokliknutí

  • na webu podzáložku Zpracování osobních údajů + přesměrovávat na to

  • jde dát do obchodních podmínek

NEWSLETTER:

  • pokud se jedná o stávající klienty a bude jim nabízeno zboží, které bude nějakým způsobem souviset s předešlým nákupem, tak bez souhlasu

  • pokud se nejdená o stávající zákazníky, tak na základě souhlasu

 

COOKIES:

  • pokud chcete používat remarketing, retargeting, tak souhlas dát to cokies lišty

     

    Budeme rádi za zpětnou vazbu.

    Tým Shop5.cz

Vložit komentář

Jméno
Email ( email není zveřejněn )
Váš příspěvek   ( Fotky můžete vložit po odeslání příspěvku. )
opiště kód
antispam
     Více informací